Praca z noworodkami i niemowlętami to szczególna część działalności logopedy, neurologopedy. Społeczna świadomość dotycząca zagadnień z zakresu wczesnej interwencji, diagnostyki i stymulacji logopedycznej na najwcześniejszym etapie życia człowieka jest wciąż niska.
Warto pamiętać o tym, że im wcześniej uda się rozpoznać i zdiagnozować nieprawidłowości, tym większa szansa na to, aby zapobiec, a nawet zniwelować skutki ewentualnych zaburzeń.
Do zadań w pracy logopedy na etapie wczesnej interwencji terapeutycznej należy:
- anatomiczna i funkcjonalna ocena narządów mowy
- ocena sposobu oddychania i toru oddechowego
- ocena przebiegu funkcji związanych z przyjmowaniem pokarmu
- ocena w zakresie odruchowych reakcji oralnych
- ocena reakcji na bodźce słuchowe i wzrokowe
- ocena napięcia mięśniowego
- analiza danych zebranych na podstawie diagnozy logopedycznej, wywiadu przeprowadzonego z rodzicami/opiekunami dziecka oraz interpretacja wyników specjalistycznych badań pozwalają na zidentyfikowanie ewentualnych zaburzeń i nieprawidłowości
Na tej podstawie programowana jest terapia uwzględniająca potrzeby małego pacjenta. Często w postępowanie terapeutyczne zaangażowany jest cały zespół terapeutów m.in. logopeda, fizjoterapeuta, neonatolog oraz służba medyczna.